Mönster till mina kransar
 
Jag virkade själva bandet med grönt bomullsgarn och använde mig av fyra rader med stolpar. Antalet maskor hade jag ingen aning om.
Jag visste att de två tjejerna som skulle ha kransarna hade 51cm och 53cm i huvudomfång så jag virkade lm så det räckte dit på måttbandet, i utdraget skick!
När jag skulle avsluta mina fyra rader så virkade jag sm fram till mitten på änden på bandet
I mitten på bandet så virkade jag 8lm och fäste dessa sedan en cm brevid starten, det ska bli hålet för knappen!
Nu är det dags att tillverka alla sorters blommor o blad som man vill ha på, mina virkade jag i bomullsgarner då jag tycker dessa håller sig finast längst!
Jag har sedan pimpat alla blommor med paljetter och vita pärlemopärlor. "Knapparna" som fäster banden runt är i lite större variant, och här funkar ju egentligen vad som, en vanlig knapp kanske.
De vita blommorna på bild är enkla lm blommor
Virka 5 lm, slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm. Fortsätt att virka en 1 fm om ringen, 12 lm, fäst med fm och upprepa så du får 12 blomblad. Avsluta med 1 sm i första fm i början på v = 12 lm-bågar.
 

De turkosa, rosa och gula blommorna bygger alla på samma mönster men jag har gjort vissa i dubbelt garn (för den större varianten) och sedan de mindre i lite tunnare garn med en mindre virknål. En del av dem har jag gjort blomma-på-blomma för att få lite höjd på dem, här är iaf det mönstret BLOMMA

De gröna bladen har jag virkat i olika strl genom att använda dubbeltgarn och flera olika gröna garner tillsammans. Jag har gjort en del i lite fler maskor osåvidare. Det är inte så noga!

Grundmönstret till blad
Virka 9lm
i 1;a)maskan virkar du en fast maska
2) halvstolpe
3)stolpe
4-5-6)dubbelstolpar
7)stolpe
8)halvstolpe
9)fastmaska
Virka fasta maskor runt sista på maskan så att du kan virka på andra sidan om bladet nu. Där virkar du likadant som innan. När du är framme i början igen virkar du en sm eller lm eller vad du vill avsluta med och sparar lång bit att fästa fast bladet med sen.


Montera alla blommor på bandet, här är det bara fantasin o kreativiteten som sätter gränser. Bladen fäster jag mellan band och blomma för snyggast resultat!

Har jag skrivit något otydligt eller konstigt så är det bara att fråga så svarar jag!
 

Kommentera

Publiceras ej